Petr Daněk: Historické tisky vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a instrumentální hudby v českých zemích do roku 1630
220 Kč
Práce věnovaná obecně dějinám renesančního a raně barokního hudebního tisku.
Dostupné na objednávku
Popis
Práce věnovaná obecně dějinám renesančního a raně barokního hudebního tisku ilustruje na konkrétních případech jednak šíření, recepci a dochování zahraničních hudebních tisků v českých zemích, jednak domácí předbělohorskou polyfonní produkci. Po úvodní kapitole (Vývoj tisku vokální polyfonie v Čechách v období 1500-1630) následuje analýza nototiskařské činnosti Jiříka Nigrina (Černého) s aktualizovaným soupisem hudebních tisků z jeho dílny (celkem 72 položek) a tři sondy do problematiky hudební knižní kultury ve střední Evropě (tisky rudolfínského hudebníka Francisca Saleho, znovu objevený tisk motet Orlanda di Lasso z roku 1580, hudební knihovna posledních Rožmberků). Po kapitole popisující významnou bohemikální kolekci hudebních tisků a rukopisů pololegálně vyvezených koncem 20. století do USA následuje vlastní jádro práce – katalog hudebních tisků vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a instrumentální hudby z let 1488-1628 dochovaných v českých fondech. Katalog doplňují informace o nenalezených a ztracených tiscích a reprodukce vybraných titulních stran. Orientaci v katalogu usnadňuje provenienční rejstřík tiskařů a nakladatelů, rejstřík skladatelů, hudebních teoretiků a editorů (včetně autorů skladeb v kolektivních sbírkách) a standardní rejstřík osob.
Z ohlasů:
Jaroslav Pánek, Český časopis historický 113 (2015), č. 2. s. 579:
Daňkova kniha se vyznačuje perfektním zvládnutím pramenné základny i literatury v rozsahu daleko přesahujícím oblasti hudební vědy. Kromě textu vyniká také množstvím vyobrazení reprodukovaných z hudebních tisků a ilustrujících nejen jejich typografickou úroveň, ale i¨také hudební a kulturní život renesanční Ecropy.Michaela Žáčková Rossi, Harmonie 25. 8. 2015:
Jádrem publikace je tedy katalog hudebních tisků dochovaných v Čechách s odkazem na RISM a s uvedením českých institucí, ve kterých se daný tisk nachází. Velmi užitečnou pomůckou pro uživatele – historiky i hudebníky – je uvedení signatury, pod kterou je možno svazek dohledat (v RISMu tento údaj zcela chybí). […] To, co jistě příjemně překvapí každého, kdo vezme knihu do ruky, je neobyčejně bohatá obrazová příloha: faksimile zhruba sto dvaceti nejkrásnějších titulních listů renesančních hudebních tisků, která činí z právě vyšlé přehledové publikace Petra Daňka skvostné kompendium, velmi potřebné jak pro hudební vědce, historiky a badatele o dějinách tisku, tak pro hudebníky samotné, ale které se stane jistě nepostradatelnou příručkou i pro knihovníky a muzejní pracovníky českých i zahraničních institucí.
Další informace
Hmotnost | 500 g |
---|---|
Rozměry | 165 × 240 mm |
Autor | |
Nakladatel | |
ISBN | 978-80-87773-13-0 |
Edice | |
Místo vydání | Praha |
Rok vydání | 2015 |
Počet stran | 224 stran, 120 černobílých obrázků |
Vazba | Brožované |
Jazyk | čeština |
Období |